odoo , מערכת ERP , מערכת CRM ,  מסחר אלקטרוני , ERP בענן ,  מערכת לניהול המכירות ,  מערכת מידע לעסקים , מערכת לניהול השיווק

בפוסט הקודם, תיארנו את האינטגרציה בין המערכות כאחד מהאתגרים המרכזיים בפניהם ניצב הארגון. מכיוון שיש להשקיע באינטגרציה ותחזוקה שלה באופן קבוע, וקשה מאוד להגיע לסינכרון טוב, ואמת ארגונית אחת ברמה הניהולית.

שחקני ה-ERP המסורתיים, כמו SAP בעולם, ו-Priority בישראל, עשו עבודה לא רעה לפני 30-40 שנה, כאשר הצליחו לפתח מוצר All-in-One אשר הוכיח שניתן לפתח ולהטמיע מוצר מדף בארגונים בתחומי התעשיה, מסחר, ממשל ועוד. באותה התקופה היה מקובל לפתח "חליפות תפורות" לארגונים, בהתאם לדרישות הספציפיות והתהליכים הייחודיים של הארגון. עם השנים פתרונות המדף הארגוניות הלכו והתרחבו, על מנת לכלול את כל הדרישות והאפשרויות הנדרשות בכל הארגונים השונים, ובהכרח הפכו להיות מורכבים, כבדים ויקרים ליישום, והביאו סיכונים ניכרים לפרוייקטים, ולכשלונות במצבים שלא נוהלו כהלכה.

הפתרונות לאתגרים אלה, היו חלוקת מוצר המדף לתתי-מוצרים, או מוצרים מקבילים, לפי סוגי תעשיות או גדלי הארגונים, והתפתחות של Best Practices  או תהליכים מוכנים מראש "מהקופסא". אולם , עדיין פתרונות מסוג זה, נשארו כבדים ומורכבים, פחות מוכנים לעולם הדיגיטאלי, וחסרי גמישות לשינויים עתידיים. גם תהליכי ההטמעה וביצוע הפרוייקטים, שהלכו והשתפרו עם השנים, עדיין דורשים ידע נרחב במוצר, פרוייקט SAP בארגון בינוני ומעלה, מחייב מומחים מדיספלינות שונות (פיננסי, מלאי, ייצור, רכש וכו), והתאום והניהול, מורכבים ויקרים בהתאם.

כיוון נוסף שהתפתח הוא ה-Best-of-Breed, במקום לנסות למצוא כיסוי מלא של כל העולמות בפתרון אחד, ארגונים נטו לבנות שילוב של פתרונות, כאשר כל אחד מהם, הוא מעולה בתחומו, לדוגמא: ERP מתמקד בעולם הפיננסי-לוגיסטי, CRM נותן מענה ללקוחות בהיבט השרות והמכירות,חבילת E-Commerce מאפשרת לבצע מכירות באינטרנט ובמובייל ועל מנת להגיע לאמת אחת בארגון ולנתח מידע מיישמים מערכת BI. סביב התפיסה הזאת התפתחה תעשייה שלמה של כלי אינטגרציה וניהול תהליכים מצד אחד, ומצד שני הפתרונות עצמם (ERP, CRM), מאפשרים למפתחים בעזרת API מתקדם להפעיל את התהליכים, ולסנכרן נתונים בין המערכות השונות הקיימות בארגון. אין ספק שזוהי גישה המאפשרת למנהל מערכות המידע לקדם את היכולות העיסקיות של הארגון, ולספק פתרונות מהמעלה הראשונה למשתמשים השונים, אולם מחייב השקעה רבה בפיתוח ותחזוקה של הממשקים בין המערכות על מנת לאפשר תהליכים חוצי-ארגון, ולהשיג אמת ארגונית אחת בהיבטים של הלקוחות, קטלוג המוצרים ויכולת ניתוח המידע והבקרה עליהם. ארגונים קטנים ובינוניים, אשר על פי רוב, אין להם ארגון מערכות-מידע פנימי, נכנסים לפרוייקטים כאלה, עקב המלצת המיישם (האינטגרטור) שלהם, ומבינים את המורכבת שנוצרה לאחר מעשה, כאשר נאלצים להתמודד עם שדרוגים ומעברי גירסאות או נפילות של ממשקים. ובדרך כלל, נתקעים בגירסאות ישנות מכיוון שהשדרוגים יקרים מדי בשבילם.

שינוי הפרדיגמה

הפתרון האולטימטיבי, הוא כיסוי פונקציונאלי רחב אך מודולרי, Odoo מציעה פלטפורמה שהיא חבילה של אפליקציות עיסקיות עם יכולת קסטומיזציה ופיתוח מתקדם.

המערכת מציעה רשימה ארוכה של אפליקציות (בדומה לקיים בטלפון נייד), אשר פועלים על אותו בסיס נתונים, מודל עיסקי ותהליכים, כאשר ניתן להתקין One App at a time ואין צורך להגדיל את הסיכון בעליה לאוויר של כל הפעילויות עיסקיות או כלל הארגון בו-זמנית ובעיקר ניתן לתת מענה מהיר לבעיות הכואבות שיביאו הצלחות מהירות ביישום, יגדילו את סיכויי ההצלחה של הפרוייקט והחזר ההשקעה המהיר. ניתן בקלות לעלות לאוויר עם אפליקציית CRM, אחר כך לשלב מכירות ומלאי ובהמשך להשלים את העולם הפיננסי, לחילופין ניתן להתחיל עם אפליקציית מכירות בחנות על גבי קופה (POS) ובהמשך להשלים את חנות ה-Online באינטרנט ובמובייל, וכל זאת תוך שבועות בודדים עם סיכון מופחת, עלויות סבירות, ושביעות רצון הולכת וגדלה של משתמשים בארגון.


ERP בענן



מפת הפתרונות של Odoo היא רחבה ביותר, ישנו מענה לעולמות המקובלים בפתרונות ERP: מכירות, CRM, לוגיסטיקה, ייצור, פיננסי, שרות ומשאבי אנוש, ובנוסף אפליקציות רבות שארגונים בדרך כלל נזקקים לפתרון מצד שלישי כגון: ארכיון מסמכים, ניהול צי הרכב, POS, ניהול אירועים, השכרת ציוד ועוד. מעבר לאפליקציות שמפותחות על ידי קבוצת הפיתוח והמוצר של חברת Odoo עצמה, קיים App store המכיל כ-20,000 אפליקציות של שותפים עיסקיים ברחבי העולם המשלימים את התמונה המופלאה הזאת. 


"מה שלא פשוט – פשוט לא עובד"

אחד האלמנטים שמייחד את  Odoo הוא עיקרון הפשטות שמהווה – שינוי מהפכני בתפיסה, מערכת פשוטה בבסיסה עם כיסוי רחב ביותר, אולם עם יכולת הרחבה והעמקה של הפתרון על יד קונפיגורציה, גישה הפוכה למערכות המקובלות שמגיעות מורכבות וצריך לצמצם אותם תוך כדי תהליך ההטמעה.

לדוגמא:

ניהול מלאי ומחסנים הינו נושא מורכב למדי, מרבית מערכות ה-ERP מספקות פתרון חלקי וגם הוא לא פשוט ליישום. ארגון בינוני-גדול שיש לו מחסן לוגיסטי נאלץ ליישם מערכת מתמחה לניהול המחסן (WMS), אשר מאפשרת לנהל מחסנים מורכבים עם מספר רב של עובדים, תהליכי אופטימיזציה, תהליכים של קליטת הסחורה, איחסונה בין המידופים השונים, רענונים וליקוטים למספר רב של הזמנות במקביל. האתגר הוא לאפשר ניהול מלאי ומחסנים בחברות שונות, עם גדלים והיקפי פעילות שונים בתכלית, ובמיוחד מצב כאשר באותו הארגון, יש מספר פעילויות שונות ומספר אתרים, הוא מתפתח עיסקית והצרכים משתנים. לא סביר ליישם מערכת מורכבת במחסן קטן או להחליף מערכת כאשר הארגון צומח.

הפתרון, הפשוט והחכם מבית Odoo, הוא לאפשר באותה אפליקציה לניהול מלאי - ניהול של מחסן בחנות מכולת שכונתית ומחסן של מפעל תעשייתי מרובה אתרים ולוגיסטיקה מתקדמת. הדרך לעשות זאת היא על ידי קונפיגורציה חכמה שמאפשרת להגדיר את האסטרטגיות לקליטת סחורה ומשלוחים (Push & Pull), ניהול סדרות, איתורים, מנגנוני רענון וכיו"ב. מסכי העבודה של חנות המכולת יהיו פשוטים ובסיסיים, והמסכים של מנהל המחסן בחברה הגדולה יציגו את תמונת הפעילות המותאמת עבורו  עם יכולת הניהול המורכבת בהתאם, על פי האסטרטגיות שנבחרו על ידי המיישם, כל זאת ללא פיתוח קוד. כמובן שבעזרת פיתוח, המערכת שמבוססת על קוד פתוח, מאפשרת לעשות כל פיתוח שנדרש על מנת להשלים מעבר ליכוולות הקונפיגורציה של המערכת.


ODOO ישראל

 
ברמה הטכנית, המודולריות ב-Odoo, מאפשרת למערכת להיות "קלה" מבחינת המשאבים שהיא דורשת, מכיוון שמבנה הנתונים של המודולים והקונפיגורציות משקפים רק את המודולים שבהם משתמש הארגון. רק בשלב ההתקנה של אפליקציה נוספת או הפעלת קונפיגורציה חדשה, המערכת מוסיפה את הטבלאות והתהליכים הנדרשים.

המטודולוגיה של תהליך ההטמעה וניהול הפרוייקט לפי ה-Best Practice של Odoo מובנה בהתאם למוצר, ומאפשרים הטמעה הדרגתית, Agile , אשר מצמצם משמעותית, עלויות, לוחות זמנים וסיכונים בפרוייקט.
ועל כך בהרחבה בפוסט הבא.

 odoo , מערכת ERP , מערכת CRM ,  מסחר אלקטרוני , ERP בענן ,  מערכת לניהול המכירות ,  מערכת מידע לעסקים , מערכת לניהול השיווק