שינוי הפרדיגמה בעולם ה-Ecommerce

המצב הקיים / הנפוץ

מאז שהומצא האינטרנט ועד היום, מקובל שמערכת המסחר האלקטרוני היא טכנולוגיה עצמאית אשר מתמקדת בחוויית הלקוח ובכלים המאפשרים לעסק או הקמעונאי לנהל באופן יעיל, מסחרי ושיווקי את החנות הווירטואלית שלו מול קהלי הלקוחות. 


הפלטפורמות המגוונות למסחר אלקטרוני , וביניהם גם המובילות בשוק (ראה בהמשך) מספקות מענה עשיר בפיצ'רים ויכולות טכנולוגיות נדרשות, הכוללות בעיקר את ממשק וחוויית המשתמש (יכולות חיפוש וניווט, מהירות קניה, עיצוב מתקדם ואינטואיטיבי, סל קניות, רכישות קבועות, השוואות, דירוגים), ניהול התוכן (קטלוג המוצרים, מאפיינים ומידע ויזואלי, תיאורי המוצרים, המחירים), תקשורת והצעות ערך מול הלקוח על מנת לקדם את המכירות (מבצעים, קופונים, צ'אט, וואטסאפ), יכולת תשלום נוחה ומאובטחת, טיפול במשלוחים אל הלקוח ודוחות ניתוח ובקרה על פעילות המסחר האלקטרוני.


מערכות מתקדמות יותר מאפשרות ניהול מועדון לקוחות, כלי שיווק וחיבור לעולם האינטרנט (EMAIL, SOCIAL, SEO, Analytics), ליקוט המשלוחים ותקשורת מול המלחים לבית הלקוח. בחלק ניכר מהמערכות משולבים היכולות הנוספות על Plugin-ים המשלבים מודול חיצוני או ממשק סטנדרטי למערכת מצד שלישי.


ישנם גם מערכות מתקדמות יותר אשר נותנות גם מענה מסוים למכירה בחנויות הפיזיות כמו פתרון הקופה של Shopify או ניהול מלאי באופן חלקי.



האתגרים

מרבית החברות אשר יש להם אתר Ecommerce מבצעות את פעילות ניהול המלאי, הרכש והפיננסי במערכת ERP או הנהלת חשבונות ובמצב מתקדם יותר יש לארגון מערכת CRM לניהול הקשר המלא עם הלקוחות בהיבטי השיווק והשרות. לארגונים בינוניים וגדולים תהיה גם מערכת נוספת לניהול המכירות בחנויות (POS) , ניהול מחסן מרכזי (WMS) ועוד.


המידע הנדרש לנהל את הנדרש לניהול המסחר האלקטרוני חופף ברובו למידע במערכת המרכזית, כגון: קטלוג המוצרים, מחירונים, מבצעים, לקוחות, הזמנות, משלוחים, מלאי ועוד. סנכרון המידע בין המערכות הופך להיות מאתגר ככל שישנם יותר מערכות ויחידות בארגון המטפלות בנושאים השונים – מחלקת הכספים, הרכש, הלוגיסטיקה, ייצור וכמובן ההנהלה שמעוניינת לקבל תמונה אחודה של המצב העסקי לצורך קבלת החלטות אולם המצב של איי מידע ("סילואים") נפרדים מקשה על השגת התמונה האחודה.


המצב נהיה מורכב יותר, כאשר יצרני המידע בארגון בכל מחלקה מעדכנים את המערכת "שלהם" ומשתפים באופן חלקי וידני את המידע עם המחלקות האחרות. לדוגמא: מנהל התוכן השיווקי של אתר הסחר, משקיע עבודה רבה בצילום המוצרים לאתר ובתכנים השיווקיים לכל מוצר ומוצר ומנהל אותם ברכיב ניהול התוכן של האתר. מקביל אליו במחלקת השיווק מעוניינים לפרסם מידע ללקוחות על אותם המוצרים ולעודד אותם בעזרת שיווק במייל אלקטרוני או קמפיינים ברשתות אולם הם עובדים בפלטפורמה שיווקית נפרדת ללא חיבור למידע שבאתר האינטרנט. דוגמא נוספות קיימות בין המנהל המסחרי שעובד מול הספקים ומסכם על מחירי קניה ומבצעים, אנשי הלוגיסטיקה שמטפלים במלאי, משלוחים, מארזים ומידע תפעולי ואנשי הכספים שתפקידם לוודא שכל המידע ירשם באופן תקין חשבונאית וניתן יהיה לקבל את התשלומים הנכונים מהלקוחות ולשלם לספקים בהתאם לסחורה שהתקבלה.



הפתרון הקיים והפרקטיקה הנפוצה 

בארגונים בינוניים וגדולים מתמודדים עם אתגרי הסנכרון בין המערכות השונות על ידי ממשקים ואינטגרציות במטרה להגיע לאמת אחת בארגון. האינטגרציה בין מערכת ה-Ecommerce למערכת הארגונית מתחילה ברמת נתוני הלקוחות, המוצרים וההזמנות ובשלב מתקדם יותר מנסה לטפל במחירונים, מבצעים, מועדוני לקוחות, חשבוניות וכן הלאה.


ארגונים מתקדמים יותר מטמיעים בנוסף למערכות התפעוליות גם מערכת BI אשר מקבלת מידע באופן רציף או בקבועי זמן מוגדרים מכל המערכות התפעוליות ומציגה תמונה אחודה של מכירות, רווחיות, מלאי ויכולת ניתוח והשוואות בין תקופות, מוצרים, ערוצי מכירה, אנשי מכירות או סניפים.



בכל המצבים האלה, ההשקעה היא גדולה על מנת להגיע למערכות מסונכרנות ותמונה אחודה וישנו אתגר מתמיד לשמור את ההשקעה הטכנולוגית לאורך זמן, תוך כדי עדכוני גירסאות של הרכיבים השונים בפאזל ופערים שנוצרים מטבע הדברים בכל "סילו" טוב ככל שיהיה.


על מנת לפתור את האתגרים, התפתחו עם השנים כלים משוכללים לאינטגרציה בין מערכות (כלי EAI) וכל מערכת בפני עצמה מגיעה עם Connector -ים מובנים לאינטגרציה עם מערכות אחרות. סביב פתרונות אלה ישנם קהיהל שלמה של אינטגרטורים ומומחים לעינייני אינטגרציה אשר מנסים לסייע לארגונים להגיע אל המנוחה והנחלה, שכאמור קשה להגיע אליה ועוד יותר קשה לשמור עליה לאורך זמן.




ה-Game Changer שמשנה את הפרדיגמה

Odoo מציעה פתרון אחוד שמשלב בין ניהול הארגון וניהול המסחר האלקטרוני באותה פלטפורמה, דהיינו ה-Front End מול הלקוח וה-BackEnd לתוך הארגון הם חלק מאותה מערכת, החל מבסיס הנתונים, מודל הנתונים, התהליכים העסקיים והאפליקציות (רכש, מלאי, מכירות, הנהלת חשבונות, שיווק ועוד) זה מאפשר לארגונים לנהל את כלל פעילויותיהם המסחריות, הלוגיסטיות והפיננסיות באופן יעיל וקל ליישום ללא צורך בממשקים ואינטגרציות. לשם המחשה, ניתן בעת הגדרת מוצר חדש, להשלים את כל המידע התפעולי, מסחרי ושיווקי ב-Backend ולהשלים את התכנים עבור האתר המסחרי וגם לעבור בלחיצת כפתור לתצוגה של המוצר ב-FrontEnd  ולפרסם אותו ללקוחות.



החיבור המובנה ב-Odoo בין ניהול המסחר האלקטרוני לבין שאר מודולי Odoo יוצרת חוויה חלקה ואחידה לכל התהליכים העסקיים. דוגמא לכך היא היכולת לנהל את קטלוג הפריטים במקום אחד עבור כל ערוצי המכירה (Online ו-Ofline) והתפעול הלוגיסטי, ניהול המלאי באופן מסונכרן בהתאם להזמנות שנעשות באתר המסחרי ובמערך הלוגיסטי ועיתוד, וכך למנוע חריגות במלאי ולשפר את ניהול המלאי בצורה יעילה וקלה. בנוסף, האינטגרציה ברמה השיווקית מסחרית מאפשרת באופן מושלם לתקשר מול הלקוח באופן אחיד בכל הערוצים ולהציע לו הצעות ערך משולבות בבית, בחנות או במשרד.

ללא טרחה בייצוא- יבוא. הנתונים משולבים אוטומטית בכלי ניתוח מובנה (bi) של Odoo המאפשר לייצר גליונות אלקטרוניים ודשבורדים המתעדכנים בזמן אמת מתוך המערכת.




היתרונות האלה של Odoo מאפשרים לארגונים לגדול ולהתפתח, במקום להשקיע אנרגיה אינסופית בבניי​ת ממשקים ותחזוקתם, ובניהול תהליכים מורכבים והרבה עבודה ידנית משולבת אקסלים.

מומחיות משולבת

ההיסטוריה של מערכות מתמחות ל-Ecommerce , ניהול מלאי ומחסנים, מערכת ERP ו-CRM , הביא באופן טבעי ליצירת התמחויות אצל הלקוחות ומיישמי הפתרונות הטכנולוגיים, כאשר בכל "סילו" ישנו מרכז ידע בתחומו (מסחר אלקטרוני, CRM, קופות, פיננסי, WMS)  וישנם יועצים למיניהם (חלקם באמת טובים) שמסייעים לארגון לחבר בין הטכנולוגיות בצורה נכונה ולהטמיע כל מערכת נפרד או משולב עם האחרות.



Odoo עם פתרון ה-All-In-One הייחודי שלה, מאפשרת לשותפיה, כמו Layline tech בישראל, לשלב במקום אחד ידע רחב ומעמיק, המאפשר לארגון לקבל מענה אחד כולל מקצה לקצה, ממומחים בעולם הפיננסי, ייצור, לוגיסטיקה ועד לעיצוב אתרים ומסחר אלקטרוני. באופן טבעי כאשר ישנו גורם אחד שמטפל בפתרון והפתרון הינו מאותו יצרן ובמערכת אחודה ומתקדמת, זמן העליה לאוויר מהתנעת הפרויקט מתקצר משמעותית ואיתו העלות-תועלת וצמצום הסיכונים לארגון.



השוואות בין Odoo לפלטפורמות מובילות

בנוסף ליתרון המשמעותי של מערכת אינטגרטיבית ל-Ecommerce ו-ERP/CRM/WMS/POS , מעניין לראות שגם ברמת הפיצ'רים למסחר אלקטרוני מתקדם יש יתרון ברור ל-Odoo מול המוצרים המובילים כיום (לוקח זמן לעשות מהפכה ובעיקר לשנות קונספציות...):

גלו את האפליקציות לניהול החנויות שלכם (online & offline)